RECENZE | Tichá modlitba (Angela Marsons)

Když "nesmírně napínavý příběh" čtete čtrnáct dní, víte, že něco se nepovedlo.

Tichá modlitba je již třetím příběhem detektivní série s inspektorkou Kim Stoneovou a má ze všech dílů asi nejzajímavější námět, to bezpochyby. Co se stane, když dvěma úzce spřáteleným rodinám unesete dítě a pak vyhlásíte dražbu? Kdo zaplatí víc, dostane svou holčičku zpět... Co se stane s rodinami navzájem? A co se stane uvnitř obou rodin? Tyto palčivé otázky silně rezonují v celé knize. Příběh je navíc korunován velmi uvěřitelným, ale přesto překvapujícím rozuzlením, které v thrillerech často nevídáme. Jenže i přes všechny tyto předpoklady knize k opravdu výbornému hodnocení něco chybí.
V Tiché modlitbě jako kdyby se dočista vytratil ten svižný a úderný rukopis autorky, který byl tak typický pro předchozí knihy a který jsem si tolik užívala. Celé vyprávění se zvláštním způsobem loudalo, naprosto jsem postrádala jakýkoli náznak gradace děje a kromě traumatu rodin i jakékoli propracování postav.
Právě postavy pro mě byly jednoznačně nejslabším prvkem knihy. Ano, Kim mě v minulých dílech místy vytáčela k nepříčetnosti, jenže to je právě to pravé ořechové! Vzbudila ve mně emoce, byť nebyly plné sympatií a náklonnosti. Bohužel, i budování Kimina charakteru se v Tiché modlitbě zastavilo na mrtvém bodě a omezilo se pouze na opakování už poněkud nepřirozeně konstruovaných náznaků plných klišé. Další postavy pak byly vysloveně ploché, počínaje Kiminou dávnou (ne)přítelkyní a konče pachateli. Bože můj, u těch jsem trpěla opravdu nejvíc. Postavy únosců byly v počátku tak slibně naznačeny, už jsem se těšila na to, jaké zvrácené motivace je k podobnému činu vedly... jenže pak nic, nic a nic. Kromě jedné bizarní a také bizarně nezapadající scénky jim bylo věnováno minimum prostoru. A to byla ohromná škoda.
Musím říct, že mě vyznění celé knihy opravdu srdečně mrzí, protože nápad na tento konkrétní případ je opravdu originální a nastoluje zajímavé otázky, které svojí hloubkou přesahují žánr thrilleru. Celé to zabilo jen a pouze zpracování, které mě přijde jednoduše odfláknuté. Samozřejmě vím, že autorka to neodbyla, ale nedokážu najít lepší slovo. Kniha je plochá, bez emocí, bez vystupňování děje. Doporučila bych ji čtenářům, kteří v knihách nehledají divokou jízdu, ale dokáží se naladit i na poněkud pomalejší tempo a čtenářům, kteří do žánru thrilleru zabrousí jen občas.
Čím více o knize přemýšlím a čím více pročítám vlastní recenzi, dochází mi, že třetí díl v sobě vůbec nenese tolik charakteristické prvky předchozích dvou knih - ty mi přišly napsané trochu živelně, často se zde opakovala jména, děj byl úderný a všechno to byla jedna velká detektivní smršť. Měla jsem k tomu své výtky, to ano, ale bavilo mě to více než tento přerod k poněkud nezáživnému vyprávění.
Celkově má tahle série zatím bohužel sestupnou tendenci, podobně jako série s Katie Maguireovou od Grahama Mastertona. Prvnímu dílu jsem dala pět hvězdiček, druhému čtyři, tomuto dávám tři.
Přesto se ale přes tohle zklamání určitě přenesu a dalším dílům šanci ještě dám. Na obálce jsem se ale dočetla, že by jich mělo být výhledově dohromady dvanáct, a to si tedy zatím neumím představit. Ale budu věřit, že nás Angela Marsons mile překvapí!
Kdo z vás už se do série pustil? U jakého jste dílu a jak se vám líbí? Dokážete se přenést přes to, když vám hlavní hrdina není sympatický? A četli jste nějakou sérii, která vás s dalšími díly spíše zklamávala? Dejte mi prosím vědět v komentáři! :)
Název knihy (originál): Lost Girls
Název knihy (česky): Tichá modlitba
3. díl v sérii
Autor: Angela Marsons
Rok vydání (originál): 2015
Rok vydání (česky): 2017
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 424

6 komentářů :

  1. Je to vždycky škoda, když mají série, jak jsi hezky napsala, sestupnou tendenci, co se kvality týče. Ale dá se to pochopit a ne všechno může být tak skvělé, některé nápady jsou slabší a některé neosloví každého. Znám to z jiných napínavých knížek a detektivek. Ale občas je fajn, že si u toho člověk jen odpočine. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to škoda a pochopit se to dá, ale... mám tam ale. Tady je prostě fakt zoufale nevyužitý námět, který je tak slibný a nápaditý a prostě peckový.... Hrozná škoda.

      Vymazat
  2. Dneska moje druhé "zklamání". Prvním byla recenze na Ženu z kajuty č. 10, na kterou se moc těším, ta dostala také tři hvězdičky. A teď ty :-) Je to škoda, přitom od tohoto dílu jsem očekávala celkem mnoho, všude ji chválí...ale i tak mám v plánu si ji koupit. No a k tomu, že má být 12 dílů, to si upřímně taky neumím představit :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já budu taky pokračovat, Marcel, ale už budu střízlivější v očekáváních. Docela zklamanou recenzi na Ženu z kajuty č. 10 jsem četla u Míši z Knižního deníčku, váhala jsem, zda do ní jít, ale nakonec jsem na recenzní výtisk kývla. Od autorky jsem ještě nic nečetla, jsem zvědavá a myslím, že by mi třeba kniha jako první dojem z autorky mohla sednout :) Tak uvidíme. Jsem zvědavá, co časem řekneš na Tichou modlitbu. Měj se krásně :)

      Vymazat
  3. Tak to je dost zajímavý námět, který by ale nicméně podle mého potřeboval extra dobře zpracovat, ale se z toho nestalo něco buď nesmyslného nebo příliš patetického. Takový Jussi by to jistě zvládl :D Mě tahle série tak nějak láká čím dál méně, a když navíc slyším, že kvalita spíše klesá, myslím, že se tak moc nestane, když ji vynechám. S tím Mastertonem jsem se stále nerozhoupala, na druhou stranu si říkám, že když jsem první knihu četla někdy před rokem (možná ještě před více) a neměla jsem od té doby v nutkání pokračovat, asi se na to vyprdnu. Na světě je takových thrillerů a detektivek, kterým mohu dát šanci, že asi nebudu ztrácet čas čekáním na "možná se mi to bude líbit" nebo "možná se to zlepší" :)
    Povedená recenze, Kristý, měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to tak, a je to děsná škoda, na tenhle nápad a zápletku jsem se hrozně těšila... Jussi by to vypiplal úplně božsky, jestli my bychom mu neměly napsat, že za věnování pro něj máme geniální plagiátorskej nápad :D :D
      Od Mastertona bych ještě - být Tebou - šla do toho druhého dílu, Rozbitých andělů. Sice to bylo nepatrně slabší než Bílé kosti, ale pořád hodně dobré. Dál už mě ta série ale taky neláká...
      Pod to, že je na světě spousta vynikajících knih a není čas ztrácet čas se můžu podepsat. Musím se už naučit odkládat knihy! :)

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates