RC RECENZE | Už mě vidíš? (Sharon J. Bolton)

Hned na úvod bych jen ráda poznamenala, že fakt nevím, zda budu někdy v životě ještě schopná napsat jen trošinku objektivní recenzi na knihu od Sharon J. Bolton. Minulý týden jsem totiž měla díky nakladatelství Domino možnost se s ní potkat a musím vám říct, že je to naprosto úžasná dáma. Měli jsme možnost si s ní popovídat a bylo to nesmírně milé a inspirativní setkání. A řeč došla i na knihu, kterou Vám dnes představím... Titul Už mě vidíš? vydalo Domino poprvé už před lety, v květnu tohoto roku se však dočkal nádherné reedice, která nemohla v mé knihovně chybět.

Od dob, kdy v ulicích Londýna řádil brutální vrah přezdívaný Jack Rozparovač, uběhlo víc než dvě stě let. Jenže nyní jako by se děsivý přízrak vrátil. Tentokrát se sice zaměřuje na dobře situované ženy ve středním věku, modus operandi se však hrůzostrašně podobá Jackovým vraždám. Policie si stejně jako před staletími neví rady, ale jedno stéblo naděje tu je. Vrah je z neznámého důvodu zvláštně fixovaný na mladou policistku Lacey Flintovou...
Jak už jsem zmínila, Už mě vidíš? je prvním dílem série s Lacey, což se samozřejmě odráží na způsobu, jakým autorka buduje děj knihy. Stejně jako se seznamujeme s probíhajícím vyšetřováním a jednotlivými kroky vraha i policie, seznamujeme se také s mladou policistkou a poznáváme její povahu. Samotná Lacey je asi pro mnoho čtenářů hlavním lákadlem, rozhodně není těžké si ji oblíbit, jelikož patří k nejvíce svérázným a originálním ženským hrdinkám. Sharon Bolton má ohromný dar začleňovat poznávání jednotlivých postav do příběhu nenásilně, nepopisuje, ale naopak umožňuje jednotlivým charakterům, aby se projevily prostřednictvím situací, v nichž se ocitají.
A že je jich pořádné množství. Autorka v prvním dílu série rozhodně nerozehrává vyprávění jakkoliv pozvolně, naopak, už od začátku je tempo velmi svižné a o akci není ani trochu nouze. Příběh je plný zvratů, vývoj událostí je mnohdy skutečně nečekaný a vždy, když si čtenář myslí, že už to konečně má, Sharon Bolton ho přesvědčí o opaku. Děj má úžasnou gradaci a závěrem už vysloveně letíte, protože prostě musíte vědět, jak to bylo. A pak jen sedíte s otevřenou pusou a žasnete. Opravdu. Autorka se nebojí příběh komplikovat až za hranici uvěřitelnosti - to je pro ni typické a tato kniha rozhodně není výjimkou, nicméně jak sama Sharon říká: "Lidé nechtějí číst manuál jak vyřešit vraždu, chtějí číst příběh o vraždě." A je to pravda.
Dalším charakteristickým rysem těchto knih je také prostředí, které pod rukama autorky doslova ožívá a stává se svébytnou postavou celého příběhu. V této knize se tak dočkáte dýchajícího a tepajícího Londýna plného neklidu, temnoty a strachu. Už jsem od autorky četla knihy z mnoha rozmanitých prostředí (ostrovy - Shetlandy, řeka - Temže, město - Londýn...), ale stejně při čtení vždy znovu žasnu nad tím, jak dechberoucím způsobem dokáže s vybranými místy pracovat. Nejsou kulisou vyprávění, ale jeho součástí, a to mě neskutečně baví.
Recenzovat těsně po sobě dvě autorčiny knížky je těžké, jelikož si Sharon Bolton drží nastavenou vysokou laťku kvality, z níž nekompromisním způsobem neslevuje ani v jedné z knih, které jsem doposud četla. Obdivuhodné, nemyslíte? Ať už se jedná o nenásilné, ale přesto velmi důsledné propracování všech postav, o neskutečně strhující gradaci příběhu, či o vysloveně živoucí prostředí, které se stává aktérem celého příběhu... všechno je dokonale promyšlené a skvostně napsané, a to v každé jedné knize. Už mě vidíš? není výjimkou, a proto tuto knihu z celého srdce doporučuji všem, kdo mají rádi našlapané thrillery a autory, kteří se nebojí napěchovat své knihy zběsilým tempem a spoustou akce.

Nakladatelství Domino moc děkuji za poskytnutí recenzního výtisku.
Knihu Už mě vidíš? můžete koupit například na e-shopu knihkupectví Kosmas.

Název knihy (originál): Now You See Me