RECENZE | High-Rise (JG Ballard)

| 8:27 8 comments
Hezký den!
Dnes se setkáváme nad recenzí jedné z nejzajímavějších knih, jaké jsem kdy měla tu čest číst... A slovem "zajímavé" se pokouším obsáhnout všechny významy tohoto pojmu. Tento počin je vlastně dost divný, vyzývavý, provokující, místy nechutný, a přesto stále lidský a reflektující soudobou společnost. A to, prosím pěkně, spatřil světlo světa v roce 1975. A je to jedna z těch knih, na které často vzpomínám a i přesto, že jsem jí četla už před rokem, chci (a potřebuji) napsat recenzi.
 Osobně mi přijde, že JG Ballard není u nás moc známý, ale někteří Britové mají načtenou klidně celou jeho bibliografii. V České republice dokonce ani všechny knihy nevyšly v překladu - a těm, které měly to "štěstí" překlad zrovna neprospěl (kupříkladu Lidé milénia, ze kterých se překladem stala prakticky nečitelná záležitost).
Ballarda se proto podle mě vyplatí přečíst v originálu, protože to slova ubíhají a děj Vás pohltí. V překladu už to trochu pokulhává, protože Ballard píše velice osobitým stylem a překladatelé se asi, v dobré víře, pokouší tento styl přenést do češtiny - což je skoro nemožné.
Nebudu Vám tu spoilerovat zápletku, proto nebudu popisovat děj, protože ono je to pak celé takový velký spoiler. Kniha je zamotaná zhruba stejně jako moje recenze a místy je trošku složité zorientovat se. Autor zkrátka vyžaduje Vaši pozornost na každém řádku. Hned první kapitolu zahájí ve velkém stylu a pokračuje v něm až do poslední tečky.
High-Rise byla jedna z knih, u kterých jsem byla těsně před koncem přesvědčená, že už vím, jaký bude konec. Ovšem nemohla jsem se více mýlit. Konec je vlastně docela šokující a nečekaný, ale když knihu zavřete, dává Vám smysl více než jakékoliv jiné rozuzlení.
Je to tak, Ballard zkrátka umí čtenáře usadit. Nejinak se tomu s příběhem další již zmiňované publikace - Lidé milénia, která sice utrpěla překladem, ale fenomenálnost není možné příběhu upřít.
Na Ballardových příbězích mě hodně baví jeho vzorec: klid - totální destrukce, chaos, násilí, šokující brutalita - ten samý klid, jako by se nechumelilo. Psychologie postav a vyrovnávání se s extrémními situacemi jsou Ballardovým nosným tématem, a sedí mu výborně.
Nebudu Vás tady lakovat, jak strašně lehké čtení to je. Ani omylem. Já mám doma ještě další dvě knihy tohoto autora a schovávám je na ten pravý okamžik, který příliš často nenastává. Nemůžu říct, že Ballard je spisovatel pro každého, že se jeho knihy dají přečíst raz dva a že to není nic k zamyšlení. Naopak, na Ballarda to chce čas, klid a prostor k přemýšlení o tom, v jakém světě to vlastně žijeme, kdo jsme a jestli všechno to, co si myslíme, není jedna velká fabulace směrem od nás k nám. Znáte to. 

A jak jste na tom s Ballardem Vy? Znáte ho, slyšeli jste o něm? Nebo jste dokonce některou jeho knihu četli? Ať tak či onak, budu moc ráda, když budete v komentářích sdílet své dojmy :)

Mějte se pěkně,
K

Název knihy (originál): High-Rise
Autor: JG Ballard
Rok vydání (originál): 1975
Nakladatelství: 4th Estate
Počet stran: 173

8 komentářů: Povídejte i Vy!

  1. Kristý píšeš neuvěřitelně poutavě, na každý Tvůj článek se vždy nesmírně těším a hltám každé slovo! O autorovi jsem jaktěživ neslyšela, ale ihned mě zaujal. Nejsem si tak docela jistá, jestli bych to v té angličtině dala. Ne že bych nezvládla samotný jazyk, ale mám sklony (když čtu v originále) odbíhat myšlenkami jinam a stoprocentně se nesoustředím, což tato kniha evidentně vyžaduje..tak uvidím...Každopádně se těším na další Tvé články, všimla jsem si, že jsi dala Paničkám 5 hvězd, já hodnotila čtyřmi, takže se znovu ukazuje, že máme podobný vkus na knihy. Budu vyhlížet recenzi :)
    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Hani, moc Ti děkuju za tak krásný komentář (zase)! :) Opravdu moc mě to těší, a věř že natěšení na nové články je vzájemné :)
      Jinak to odbíhání naprosto chápu, mám to stejně, já to u této knihy vyřešila tak, že jsem simultánně se čtením poslouchala audioknihu a to mi pozornost udržovalo :)
      A recenze na Paničky už se chystá ;)
      Měj se pěkně a těším se na nový článek, už mám dva dny absťák! :)

      Vymazat
  2. Neslyšela jsem o něm a koukám, že to je zásadní chyba!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji Ti za komentář a rozhodně doporučuji se na autora podívat a zkusit ho. Stojí to za to :)
      Pěkný večer!

      Vymazat
  3. Slyším o něm prvně, ale nejspíš by mě bavil. Dříve jsem četla knihy v angličtině, teď se k tomu nějak neumím rozhoupat. Ale měla bych. TRochu jsi mě popostrčila ;-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem moc ráda za to "popostrčení" :) Ballard v originále rozhodně stojí za vyzkoušení! :) Navíc píše příjemně, čtivě, angličtina je v jeho případě velmi vstřebatelná.
      Měj se krásně!

      Vymazat
  4. Moc pěkná recenze :) Opravdu jsi mě nalákala :) Sice zrovna teď mám chuť na něco lehčího, ale na tuhle knížku určitě taky dojde řada :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda, já tuhle knihu doporučuji, kudy chodím, takže budu nadšená, když se k ní jednou dostaneš - a budu strašně zvědavá na Tvůj názor :)
      Hezkou sobotu!

      Vymazat

Srdečně děkuji každému, kdo zde vyjádří svůj názor, zkušenost, či dojmy. Moc ráda si s Vámi o knížkách povídám a právě Vy čtenáři jste mou největší inspirací :)