RC RECENZE | Pieces of Her (Karin Slaughter)

Když jsem se v rámci spolupráce s Oxford Bookshop zmínila o tom, jak moc mám ráda americkou spisovatelku Karin Slaughter, byli tak strašně hodní, že mi nabídli proof copy její nové knihy Pieces of Her, jejíž vydání je plánované na srpen. Tak úžasnou příležitost jsem samozřejmě nemohla odmítnout a musím říci, že jsem strašně ráda, že se ke mně kniha dostala. Karin totiž skutečně jede a Pieces of Her pro mě představuje jednu z nejlepších knih, které jsem od ní doposud četla - a to jsem si myslela, že mou platonickou lásku, vyšetřovatele Willa Trenta ze stejnojmenné série, nic nepřekoná.

Knihkupectví Oxford Bookshop a jejich e-shopu Megabooks.cz tímto mnohokrát děkuji za báječnou příležitost přečíst si knihu Pieces of Her v předstihu! 💖

Andrea Oliver svoji matku Lauru dokonale zná. Nebo snad ne? Jednoho dne se posezení nad obědem zvrhne v neuvěřitelný akt násilí, když do místnosti vstoupí muž a začne střílet. Není to však jeho obličej, který se za pár hodin vyjímá na titulních stranách všech novin. Je to obličej Andreiny matky. Video se záznamem střelby se šíří jako lavina a všichni se ptají... Jak mohla obyčejná žena ve středním věku, významná opora místní komunity, zareagovat tak chladnokrevně? Jak dokázala udržet nervy na uzdě? Jak mohla znát ty správné chvaty? Je snad možné, že smrt mladého muže nebyla výsledkem sebeobrany, ale chladné vraždy? A kdo vůbec je Laura Oliver?
Pro knihu jsou definujícím prvkem dvě dějové linky, jedna z minulosti a druhá zasazená do současnosti. Přestože obvykle nevyhledávám knihy vyprávěné z více úhlů pohledu či z různých časových období, v tomto případě to příběhu vysloveně sedělo a prospívalo. Pro čtenáře je střídání dvou linek osvěžující, navíc je vždy precizně načasované a slouží tak jako motivace číst pořád dál.
Dějová linka ze současnosti, v níž se setkáváme s trochu bezradnou Andreou a její rozhodnou matkou, je velice úderná, svižná, plná akce a napětí. Druhá dějová linka, která se věnuje událostem v minulosti, je především ze začátku poněkud rozvláčnější, a proto mě nejprve bavila o něco méně. Nicméně musím uznat, že nakonec to byla ona linka z minulosti, která mě v závěru knihy dostávala nejvíce, a že právě díky ní knihu hodnotím tak vysoko.
Oproti dřívějším počinům autorky si nešlo u Pieces of Her nevšimnout naprosto precizní práce s vykreslením postav i s originálním způsobem výstavby děje.
Co se gradace vyprávění týká, opět se v něm zrcadlí ono základní prolnutí minulosti a současnosti. Pro události z minulosti je typické pozvolné budování tísnivé atmosféry, postupné odhalování jednotlivých tajemství, a pak finální spojení všech těchto ingrediencí v dechberoucí závěr. Pro současnou linku pak naopak autorka zvolila pořádně zběsilé pojetí, neboť toto vyprávění je naopak od samého začátku až do úplného konce plné akce, zvratů, komplikací, a je vysloveně strhující. Části ze současnosti jsou také kratší a celkově napěchovanější novými odhaleními a informacemi.
Postavy, se kterými se čtenář v knize setká, v mých očích dalece překročily nároky, které v tomto žánru mám. Jsou nesmírně rozličné, velmi lidské, důkladně propracované. Slaughter v knize pracuje s nejrůznějšími životními postoji a přesvědčeními, zaměřuje se na různorodost lidských charakterů, pečlivě se věnuje jednotlivým životním událostem, které formují lidskou povahu a ovlivňují rozhodování. Nejvíce mě bavil vývoj postav z minulosti, přišel mi jako docela fascinující psychologická sonda.
Celkově mě novinka Pieces of Her neskutečně mile překvapila. Tušila jsem sice, že se mi bude líbit, ale přišlo mi, že v této knize Karin Slaughter významně překročila stín thrillerového žánru. Toto je jeden z těch počinů, v nichž autor dokázal skloubit senzačnost thrilleru s hloubkou psychologického románu a naléhavostí závažných témat lidské společnosti. Pokud v záplavě nových knih nemůžete najít něco, co by bylo výjimečné, co by vám vyrazilo dech, co by mělo přesah a vystoupilo tak ze žánrové škatulky, mám dobrou zprávu... v Pieces of Her to určitě naleznete. Už v srpnu!

Knihu Pieces of Her můžete koupit v předprodeji na e-shopu Megabooks.cz.

Název knihy: Pieces of Her
Autor: Karin Slaughter