RECENZE | Aristokratka ve varu (Evžen Boček)

Ahoj všem, srdečně Vás vítám u nové recenze :)
Dnes se mrkneme na druhý díl jedné z nejvtipnějších knih, které jsem kdy četla – na Aristokratku ve varu, pokračování Poslední aristokratky.

Na druhý díl Aristokratky jsem se třásla od chvíle, kdy jsem zavřela první díl. Musím říct, že jsem ráda, že jsem k druhému dílu přistoupila trochu střízlivě – tušila jsem, že se autor musí zákonitě trochu vyčerpat a že to asi nebude takový zážitek, jako čtení prvního dílu. Za tohle jsem sama sobě vděčná, protože kdybych byla natěšená na podobnou smršť, byla bych zklamaná.

Stejně jako u prvního dílu, shrnovat děj je trochu komplikované. Centrální problém druhého dílu se ale točí kolem iracionálního rozhodnutí hraběte Kostky a jeho ženy Vivien (otce a matky vypravěčky příběhu, poslední aristokratky Marie III. z Kostky) vypravit se na setkání evropské aristokracie v Karlových Varech, kam má jako čestný host dorazit princezna Diana. Výlet začíná, probíhá, a také končí jako fiasko.

Oproti prvnímu dílu se v této knížce objevuje náznak zápletky, která sice je kolem dokola taková nijaká, ale přesto jsem ráda, že se v knize objevil nějaký centrální motiv, který děj samozřejmě trochu pozvednul. Musím říct, že právě v okamžiku, kdy se události začínají soustředit na Vary, jakoby autor popadl druhý dech a text začíná být opět vtipný – vtipný s lehkostí, nenuceností a patřičnou nadsázkou.

Díky tomu, že se s jednotlivými postavami setkáváme již podruhé, představování máme odbyté a není mu už věnováno tolik prostoru, Přesto však Boček jednotlivé osoby na samotném začátku stručně charakterizuje, takže je kniha přístupná i těm čtenářům, kterým se první díl do ruky ještě nedostal. V pokračování pak každá z postav dostává pro svoje úchylky a nedostatky ještě větší prostor, z čehož samozřejmě plynou ještě absurdnější situace. Zpátečnického kastelána Josefa, hypochondrického zahradníka pana Spocka a věčně cinklé kuchařky paní Tiché asi nebudu mít nikdy dost.

V recenzi Poslední aristokratky jsem vychvalovala Bočkovo psaní jako lehké – a právě tato přímočarost, jednoduchost a lehkost na začátku druhého dílu poněkud vymizela. Naštěstí, jak už jsem zmiňovala, jako by v druhé půlce knihy chytil druhý dech a všechno to, co mě na jeho psaní baví, se vrátilo. Druhá půlka knihy byla už znovu nenuceně vtipná, nebyla křečovitá jako začátek a já jsem se u ní královsky pobavila.

Aristokratek musíte počítat s tím, že jde o lehce stupidní humor, to už jsem taky říkala. Není to nic vysoce intelektuálního, ale na druhou stranu, že by to byla úplná blbost, to tedy rozhodně ne. Pokud ke knihám přistoupíte s určitým nadhledem, myslím, že se Vám budou líbit. Ale nebudu Vám lhát, pro ten třetí díl, co má vyjít na podzim, poběžím jak splašená. Možná to není na Pullitzera, ale mě to stejně sakra moc baví a doufám, že Boček s Aristokratkou ještě zdaleka, zdaleka nekončí.

Název knihy: Aristokratka ve varu
Autor: Evžen Boček
Rok vydání: 2013