RC RECENZE | Zoopisník Miroslava Bobka

Znám spoustu lidí, kteří mají krátké sloupky Miroslava Bobka rádi stejně tak, jako já. Mít je pohromadě v jedné publikaci, navíc doplněné o skvostné fotografie, je proto vítáno celou řadou milovníků přírody i fanoušků pražské zoologické zahrady. Zoopisník Miroslava Bobka je nesmírně zajímavá kniha tvořená s láskou a nadšením, která by neměla chybět v žádné rodinné knihovničce.

Mnohokrát děkuji Báře z nakladatelství Grada za poskytnutí knížky k recenzi.

Zoopisník ředitele Zoo Praha obsahuje přes sedmdesát kapitol, ve kterých vás autor seznámí s mnoha pozoruhodnými zvířaty a lidmi. Poznáte zákulisí pražské zoologické zahrady a seznámíte se s dobrodružným světem pouští a pralesů. Více i méně vážná témata, která autor podává neotřelou a odlehčenou formou, zakončují překvapivé pointy a poprvé je doplňují zcela unikátní fotografie. Víte, kudy cestují kvakoši? Jak to bylo s lanovkou v pražské zoo? Kdo založil muzeum bobků? Kdy se slaví Světový den luskounů? Jak se daří pražským koním Převalského v Mongolsku? Který živočich je nejrychlejší? Kudy v Kamerunu jezdí Toulavý autobus? Kolik má Zoo Praha zvířecích obyvatel? To všechno a mnohem víc se dozvíte, když si přečtete nový Zoopisník Miroslava Bobka.
Recenzovat knihu plnou esejí věnujících se zajímavostem ze světa zvířat je překvapivě těžké, protože se najednou nemůžu uchýlit ke zhodnocení příběhu a postav a jazyka. Co vám ale můžu říct vcelku jednoznačně: Zoopisník je naprosto skvělá kniha. Naprosto skvělá. A to tak, že přestože jsem se na ni těšila a myslela jsem si, že se mi bude líbit, nenapadlo mě, že mě bude bavit až tak moc.
Obecně mívám s kratšími literárními útvary problém, a faktografické zaměření ho pak samozřejmě většinou ještě umocňuje. Často se musím do čtení nutit a celkově mi většinou trvá čtení podobných knih pěkně dlouho. U Zoopisníku jsem se ale musela ovládat, aby si ho nepřečetla moc rychle. Přelouskat na jediný zátah třetinu knížky totiž nebyl vůbec žádný problém – mám ověřeno.
Jednotlivé eseje, či chcete-li sloupky, jsou vtipné, poučné, ale některé i smutné. Obsahují spoustu zajímavostí a dozvíte se v nich nenásilným způsobem neskutečné množství informací ze zvířecího světa, z prostředí ochrany přírody i ze samotné pražské zoologické zahrady. Texty jsou psané čtivě, nenásilně, velmi lidsky. Přestože se v nich setkáte s exotickými i odbornými tématy, nikdy vám není Bobkovo sdělení cizí, všemu rozumíte, se vším vás seznamuje bez jakýchkoli zmatků.
Jak jsem zmínila – jednotlivé kapitoly jsou doslova nacpané informacemi. Zajímavý fakt střídá zajímavý fakt, nicméně to neznamená, že po dočtení skončíte s hlavou jako pátrací balón a změtí nicneříkajících střípků informací o tom či onom. Kdepak! Miroslav Bobek má neuvěřitelný dar předávat čtenářům informace takovým způsobem, že si skutečně zapamatujete. A to říkám jako někdo, kdo – ač se k tomu nerad přiznává -, občas zažívá to, že podobné množství informací jde jedním uchem tam a druhým ven. V podání Miroslava Bobka si ale všechny zajímavosti pamatuju a nebudu vám lhát, většinu z nich dávám v posledních týdnech k dobru všude, kam vlezu.
Celá kniha je navíc doplněna celou řadou dechberoucích fotek zachycujících krásy zvířecí říše v její urputné divokosti i bezbřehém klidu. Na celé publikaci je naprosto hmatatelná ta láska a nadšení, s níž byla kompletována, a to mě moc baví.
Na závěr snad už jen taková perlička, pana ředitele jsem před lety, v časech mé zašlé novinářské pseudokariéry, měla možnost poznat osobně, a tak vím, jak sympatický, příjemný a vstřícný člověk to je. V souvislosti se svojí novou knihou mi to potvrdil znovu. Když jsem mu po dočtení jednoho ze sloupků poslala e-mail s několika otázkami, jeho odpověď přišla obratem. Uprostřed léta, v pátek, v pět odpoledne. Pokud se tomuhle neříká ochota a nadšení do práce, pak už asi ničemu. Láska ke zvířatům, kterou Miroslav Bobek v srdci má, na vás dýchne nejen skrz stránky jeho nejnovější knihy, ale i v každém koutě neustále rozkvétající pražské zoo. Takže vzhůru do čtení a na výlet.

Knihu Zoopisník Miroslava Bobka můžete koupit u nakladatelství Grada.

Název knihy: Zoopisník Miroslava Bobka
Autor: Miroslav Bobek