RECENZE | Prázdné místo (J. K. Rowling)

Knihu Prázdné místo jsem si chtěla přečíst snad od první chvíle, kdy jsem se dozvěděla o jejím vydání. Ale ke mně si knihy někdy cestu hledají vážně složitě. Nakonec jsem neodolala až na podzim loňského roku, kdy jsem Prázdné místo našla v (pěkně nevýhodné) slevě.
Román je zasazen v anglickém městečku Pagford. Děj otevírá smrt radního Barryho Fairbrothera, která má dalekosáhlé následky nejen v jeho rodině. V Pagfordu propuká po jeho smrti poměrně nemilosrdný boj o uvolněné místo v zastupitelstvo a zdánlivá soudržnost malého městečka se rozpadá. Osudy jeho obyvatel jsou navzájem propleteny víc, než by si kdo myslel a přál...

Na úvod je asi potřeba říct, že já nejsem moc velký fanoušek společenských románů. Mám ráda, když děj pořádně odsejpá, nerada čekám na zápletky, mám zkrátka ráda, když to má spád a překvapuje to. Takže jsem si nebyla moc jistá, jestli to vůbec je kniha pro mě.
Nakonec jsem se do ní zakousla a nelituju. Knihu jsem bohužel četla v době, kdy moji rodinu zasáhla smrt jednoho z jejích členů, jednoho z nejbližších, a myslím, že i tím byl můj čtenářský zážitek ovlivněn. Protože po smrti člověka skutečně zůstává velice prázdné místo, nezaplnitelné, nikým nenahraditelné a většinou také mnohem větší, než se může zdát.

Příběh samotný je ve své podstatě strhující. Byť v průběhu knihy nedochází k příliš dramatickým zvratům (alespoň pro mě ne), něco Vás nutí číst pořád dál. Na závěr pak samozřejmě přichází grandiózní finiš, který J. K. Rowling prostě umí.
Mě osobně autorka touhle knihou přesvědčila o tom, že opravdu umí psát, a že Harry Potter nebyl jenom kvalitně sepsaný ohromující nápad. J. K. Rowling je zkrátka spisovatelka a své úspěchy si podle mého názoru fakt zaslouží. Vím, že někteří lidé docela kritizují její sérii s Cormoranem Strikem, ale já mám ráda i tu, a celkově tak můžu říct, že jsem vlastně velice věrný čtenář.

Vykreslení Pagfordu a vztahů mezi jeho obyvateli zvládla Rowling jako vždy brilantně. Postavy jsou rozmanité, ale zároveň uvěřitelné. Vyrůstala jsem na vesnici a docela mě překvapovalo, jak moc se anglický venkov / maloměsto podobá tomu českému. Každá postava má ve svém nitru dobro, ale zároveň je taky schopna dopouštět se nesprávných věcí a dělat špatná rozhodnutí. Nikdo není černobílý a čtenář si tak vlastně ke každé z postav může najít cestu a v něčem jí pochopit. Málokoho je možné hned odsoudit a dál už o jeho osudu nepřemýšlet.

Právě pochopení motivací jednotlivých postav a jejich minulosti, která je neomylně vedla k rozhodnutím a činům, kterých se dopouští v přítomnosti, je strašně zajímavým aspektem knihy. Upřímně, text jako takový bych doporučovala lidem, kteří mají jasno o svých hodnotách, nehodlají je měnit a odsuzují kohokoliv, kdo se s nimi stoprocentně neztotožňuje. Ono to fakt mnohdy nebývá tak, jak si myslíme. :)
Celkově mohu knihu jen a pouze doporučit. Za mě osobně je to ten typ čtení, na které potřebujete najít správnou chvíli, ale když ji chytnete, bude to pro Vás neuvěřitelný čtenářský zážitek.

Až dnes jsem zjistila, že byla podle této knižní předlohy natočena i stejnojmenná minisérie (zde), na kterou se určitě také plánuji podívat.

Co Vy? četli jste Prázdné místo? Líbilo se Vám, nebo ne? A jaké dojmy jste si z knihy odnesli? Budu ráda, když se o Vaše názory podělíte v komentářích! :)

"Nebude u toho moct být," řekla Mary a hlas jí přeskočil do vřískotu. "Už nebude moct mluvit o těch zatracených polích, ani o ničem jiném, už nikdy!"
"Cože?" řekla dívka na druhém konci linky.
"Manžel je mrtvý, jasné?! Je mrtvý, takže se asi Pole budou muset obejít bez něj, že ano?"
(Prázdné místo, str. 75)

Název knihy (originál): The Casual Vacancy
Název knihy (česky): Prázdné místo
Autor: J. K. Rowling
Rok vydání (originál): 2012
Rok vydání (česky): 2013
Nakladatelství: Plus
Počet stran: 542

2 komentáře :

  1. První půlka mi přišla hodně nudná a do čtení jsem se celkem nutila, ale strhující konec to zachránil. Skvělé vykreslené postavy, zejména Tessa a teenageři. Starší osoby mi tam přišly moc jako karikatury, ale možná takoví lidé vážně jsou... Jinak maloměsto znám a spousta věci bohužel sedí.
    Monika - www.rozesivacka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Moni a moc díky za Tvůj komentář... Mně se kniha líbila celkově, bylo to pro mě čtivé, i když samozřejmě žádné extra napětí to není a nehty jsem si zvědavostí v práci fakt neokusovala. Máš pravdu v tom, že vyobrazení některých postav bylo až mírně karikaturní, ale podle mě takoví lidé existují... Tedy já bohužel jednoho dva takové znám. A přesně - venkov / maloměsto sedí jak... víš jak :)
      Měj se pěkně,
      K

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates