RECENZE | Aristokratka na koni (Evžen Boček)

Ahoj všem!
Vítám Vás u nové recenze, ve které si popovídáme o novince na českém knižním trhu – Aristokratce na koni od Evžena Bočka.
Aristokratka na koni se v knihkupectvích objevila v rámci Velkého knižního čtvrtku, kdy jsem si ji také koupila. Věděla jsem o chystaném třetím díle už pár měsíců a byla jsem docela nedočkavá, jaký bude. Během dvou dnů byla kniha přečtená a můžu říct, že mě Boček mile překvapil.
Na Kostce se neděje vlastně nic nového. Je těsně před bankrotem, a tak agilní Milada přichází s novým revolučním řešením – projektem Aristokratka před smrtí. Jenže ještě než dojde ke spuštění tohoto brilantního nápadu, veškeré plány překazí kníže Schwarzenberg. Na řadu přichází nouzové řešení… společně s nečekaným návštěvníkem.
Po stopadesátéšesté začnu tím, že při čtení musíte vycházet z jedné základní charakteristiky - je nutné očekávat stupidní humor. Bočkova kniha není oslavou intelektuálství, ba naopak, jde o text s gigantickou mírou nadsázky, sarkasmu, a ironie. Pokud jste tohle ochotni akceptovat, Aristokratka Vás pobaví. Příběh je tentokrát propracovanější než tomu bylo v druhém dílu a má určité schéma, což se o předchozích knihách říci nedalo. Zkrátka tu - pro mě poprvé - máme nějaký úvod, gradaci, vyvrcholení... Tato inovace podle mě textu jen prospěla, příběh o nastartování ekonomiky zámku a o všemožných zádrhelech, které jej provázejí, je strhující a vtipný.
Abych k Vám byla upřímná, nemám ráda psaní recenzí na několikátý díl série, ve kterém se vyskytují stejné postavy. Přijde mi zbytečné to všechno znovu opakovat, navíc zvláště v tomto případě u postav k velkému vývoji nedochází. Mám však dojem, že tentokrát Boček vsadil veškerý humor na kartu příběhu a ne postav, což je velmi dobře, protože poněkud násilné vytahování jejich archetypálních rysů mě v druhém díle rušilo. Paní Tichá si tentokrát cvaká o něco méně ořechovky, Marie přestává být tichým pozorovatelem a zpátečnický kastelán Josef ukáže, že se přeci jen dokáže pro něco nadchnout. Navíc na scénu přichází nová postava, (ne)tetička Nora, která do případných dalších dílů slibuje být studnicí humorných situací. 

U prvního dílu jsem se smála nahlas a jako šílená. Druhý díl mě však maličko zklamal. Sice jsem se pobavila, ale přišlo mi to už takové násilné (směj se, čtenáři, dělej!). Nebudu Vám lhát, na třetí díl jsem se sice těšila, ale na druhou stranu jsem se toho taky pořádně bála. Co když se Boček vyšťavil a tohle bude ještě horší než druhý díl? Musím s potěšením konstatovat, že tak tomu opravdu není. Třetí díl je sice o ždibínek horší než první díl (opakovaný vtip zkrátka přestává být vtipem, s tím se nic nedá dělat), ale je rozhodně o dost lepší než díl druhý. Jak už jsem zmiňovala dříve - Boček přestal všechno sázet na úsměvné charakteristiky postav a zaměřil se na příběh. Právě ten je zdrojem legračních situací a navíc, jednotlivé události nenásilným způsobem podtrhují rysy jednotlivých hrdinů. Takže úsměvné to je, ale opět s onou lehkostí a nonšalancí, která mě tak bavila na Bočkově psaní při čtení prvního dílu. Jak bych to řekla - zdá se, že Boček je znovu na koni.

Aristokratka na koni pro mě byla nesmírně příjemným překvapením. Po přečtení druhého dílu jsem měla jisté obavy, které se však vůbec nenaplnily. Kniha mě bavila od začátku do konce a přijde mi, že Boček dokázal svoje stěžejní dílo posunout zase o kousek dále. Pokud takhle bude pokračovat, jistě překvapí nejednoho skeptického čtenáře. Za sebe Vám Aristokratku rozhodně doporučuji - já se nebojím říct, že pro mě se řadí mezi nejvtipnější české knihy, jaké jsem kdy četla. Doufám, že se dočkáme i dalších dílů, protože mi celá Kostka už teď chybí :)
 
Název knihy: Aristokratka na koni
Autor: Evžen Boček
Rok vydání: 2016
Nakladatelství: Druhé město
Počet stran: 172
Jak to s Aristokratkou a Evženem Bočkem máte Vy? Baví Vás, nebo nepatříte mezi fanoušky? A už někdo přelouskal nejnovější díl? Budu se těšit na Vaše komentáře :)
Mějte hezký sobotní večer,
K

18 komentářů :

  1. Jak já se těším, od té doby, co jsem "četla" (nechala si číst) už uplynula fakt doba, takže se mi po Kostce stýská doslova extrémně. Je zajímavé, že knížky zarytě hodnotím třemi hvězdami (protože víc takové "stupiditě" prostě dát nemůžu - teď to ale opravdu nemyslím ve zlém), a přesto se těším jak malá holka! Asi budu muset vydat článek, ve kterém se na to zaměřím. Mám totiž stále více a více autorů, které pořád hodnotím průměrně a stejně se k nim ráda vracím (Sparkes, Backman, Boček...).
    Jinak, jak je tak vidím krasavice všechny pěkně pohromadě, jsem více než nahlodaná koupit si tu sérii i ve fyzické podobě jen aby mi ozdobila knihovničku :) Debilismus prvního stupně! :D
    Měj se krásně, Kristýnko

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, takový článek by byl určitě zajímavý, jen do něj. Myslím, že každý má takové autory... Já jsem zase hrozná s těmi hvězdičkami, většinou nakonec neodolám a dám spíš víc, než míň, takže byť autory považuji za průměrné (třeba zrovna Sparks), hvězdičky jen lítaj :D A ozdoba tahle série fakt je! Jestli někdo tenhle debilismus chápe, jsem to já, to mi věř :) Měj se báječně a moc Ti děkuji! :)

      Vymazat
  2. Samozřejmě ti chci pochválit recenzi po stránce psací, ale také grafické, ty podnadpisy s mandalou jsou opravdu nádherné! :)

    OdpovědětVymazat
  3. O této sérii jsem už slyšela a navíc samou chválu. Tak snad to někdy taky zkusím :-D

    OdpovědětVymazat
  4. Jé, já jsem tak ráda, že se ti tahle série líbí. :)

    To s tím hodnocením postav v sérii, to znám. Takhle já to mám třeba s Outlanderem, kde vlastně hodnotíš pořád dokola Jamieho a Claire. Taky kvůli tomuhle jsem třeba nepsala recenze na Harryho (a teda taky proto, že jsem nebyla schopná sesmolit něco inteligentního, jak se mi to líbilo).

    Recenze se mi moc líbí. Možná v rámci čtení Čechů Bočka taky zkusím. Aspoň ten první díl teda. :) Jak tak koukám na tu tvou recenzi, úplně mě to motivuje, abych svému blogu a článkům taky dala nějakou štábní kulturu, bannery a tak. Vůbec mě nic nepadá ale, nejsem ani tak zdatná v grafice. (Měla jsem na informatice dávat asi větší pozor.) Hm. Něco s tím zkusím udělat. :D

    Prostě a jasně — recenze paráda, jsem ráda, že se ti kniha líbila. Měj se nádherně a krásný víkend přeju!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Káťo, moc děkuji :) Zkus ho, jsem zvědavá, zda byste si sedli... A věř, že já (my) Tvůj blog miluju přesně takový, jaký je, zrovna Tvůj mi přijde nesmírně osobitý :) Pokud se rozhodneš pro změny, budu zvědavá, ale perfektní už to je - na to nezapomeň :) Měj se parádně a ještě jednou díky!

      Vymazat
  5. Ty tři knížečky vypadají tak hezky :) No, jak jsem říkala už několikrát, taky se chci jednou do Aristokratky pustit. Tak snad se k ní v dohlednu dopracuji :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Snad už ano, jsem zvědavá, co na Aristokratku povíš, Šári :) Měj se pěkně!

      Vymazat
  6. To mě těší, že má třetí díl propracovanější zápletku a že v něm je příběh! Mně ten jeho styl trochu štval už na konci první knihy, ke druhé jsem se ještě nedostala. Tak díky za dobrou zprávu, že to celé pokračuje nadějně :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem mohla být poslem dobrých zpráv. Myslím, že druhý díl Tě zklame, pokud Tě Boček štval už na konci toho prvního.. Ale nezavrhuj kvůli tomu ten třetí, to by fakt byla škoda :) Měj se krásně, Leni!

      Vymazat
  7. Tak tuto serii vidivam snad vsude, ja sama jsem necetla ani jeden z techto dilu, ale cim dal vic mne laka:-)Moc pekna recenze :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rozhodně doporučuji Aristokratku vyzkoušet :) A moc děkuji za pochvalu! :)

      Vymazat
  8. O knize jsem už slyšela,ale netušila jsem,ze je několik dílů :)
    Katy-bilbovy k

    OdpovědětVymazat
  9. Aristokratku na koni jsem četla jako první knihu od E. Bočka a protože mě nadchla seženu si i další díly, nebo alespoň jeden. :D Humor je kořením života a u této knížky jsem se hodně nasmála. Iri

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že Tě kniha pobavila, i já se u ní pořádně nasmála. Pokud budeš kupovat jen jeden díl, určitě jdi do toho prvního. Ten je naprosto nejlepší. Druhý je trochu slabší, v tomto třetím se autor zase vrací k nastavené laťce. Hezky si čtení užij :)

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates