MINIRECENZE | Třikrát příběh z Narnie

Nevím, jak to máte Vy, ale mně se pohádky nikdy neomrzí. A jedním z mých oblíbených světů je i Narnie, Vám všem jistě dobře známá říše skrytá za kouzelnou skříní, kterou stvořil C. S. Lewis. Jako malá jsem milovala seriál, jako už dospělá jsem viděla nová filmová zpracování, a i ta se mi moc líbila. Vždy jsem ale měla ten velký rest v podobě knih. Až konečně loni jsem si pořídila set všech sedmi dílů a během roku jsem postupně zdolala první tři z nich.
Co Vy a pohádky obecně? Užíváte si je i v dospělosti? A máte rádi příběhy z Narnie? Které jste už četli a jaký je Vás nejoblíbenější? Budu ráda, když mi napíšete dolů do komentářů 😊

Čarodějův synovec

První díl, který nese název Čarodějův synovec, je z toho, co jsem přečetla, zatím nejvíce naivním a nejnápadněji čistě dětským dílem série. Čtenáři se v něm seznamují s okamžikem stvoření celé bájné narnijské říše a hlavní důraz je kladen na vytvoření zcela jasně zřetelné hranice mezi dobrem a zlem. Pro dospělého může být vyprávění místy příliš jednoduché a polopatické, přesto doporučuji první díl nevynechávat, pokud se rozhodnete do série pustit. Díky čtivému a jednoduchému stylu psaní bez problému sfouknete celou knížku během jediného odpoledne.

Lev, čarodějnice a skříň

Právě druhý díl (první zfilmovaný) byl pro mě zatím největším zklamáním. Snad to bylo tím, že pro mě film nastavil vysokou laťku, snad nebylo vyprávění tak poutavé, jak jsem doufala. Každopádně jsem se příběhem, ve kterém se poprvé objevují postavy čtyř sourozenců Lucinky, Edmunda, Zuzany a Petra, docela prokousávala. Pokud budete chtít knížku vynechat a raději si vychutnáte film, který se tvůrcům moc podařil, odrazovat Vás od tohoto rozhodnutí nebudu.

Kůň a jeho chlapec

Ze třetího příběhu, který pojednává o jednom velmi moudrém koni a chlapci, se kterým se lichokopytník vydává na dalekou pouť, se vytrácí ta bezbřehá dětská naivita, která je pro první dvě knížky zcela charakteristická. Výborný dojem z knihy navíc umocnilo i to, že jsem její děj, který je velice napínavý, vůbec neznala, a byla jsem proto celou dobu docela na vážkách, jak to bude dál. Z těchto důvodů jsem byla ze třetího dílu zatím nejnadšenější a čtení jsem si moc užila.

Co bude dál?

Díky gradaci zpracování jednotlivých příběhů se moc těším na další díly, které snad zvládnu dočíst v letošním roce. Některé byly zfilmovány, některé ne, takže jsem zvědavá, jaké další události mě v prostředí tohoto kouzelného světa čekají. Pokud Vás pohádkové říše baví a dokážete si užít i literaturu určenou pro mladší věkové skupiny, než jste Vy sami, Narnii Vám vřele doporučuji. S recenzemi dalších dílů se Vám určitě přihlásím.

19 komentářů :

1. Zbožňujem Narniu, ale priznávam, taktiež mám rest v tom, že som knihy nečítala. Ale príbehy práve pre mladších čitateľov milujem a pochybujem, že z nich niekedy vyrastiem...skrátka, majú v sebe osobité čaro, ktoré si podmaní aj dospelého čitateľa. A k tomu skrývajú v sebe toľko skrytých odkazov a poučení - ach, ja jednoducho túto literatúru zbožňujem ^.^
    Skvelý článok, zhrnutie a nádherná fotka - určite sa budem tešiť na ďalší súhrn tejto série♥ Zatiaľ sa maj krásne ;)

1. Mony, moc Ti děkuju a jsem ráda, že sdílíš to, že z těchto příběhů nevyrůstáš a snad nevyrosteš :) A moc děkuji za pochvalu fotky, přiznám se, že jsem z ní sama měla radost, takže mě samozřejmě těší, že líbí ♥

2. Pěkné recenze, Narnii mám také ráda a ani já jsem se ke knihám nedostala. :) Nejspíš bych ale měla strach, že budu moc srovnávat s filmy. :)

1. Děkuji! S filmy je to usnadněné tím, že ne všechny byly natočeny, takže alespoň u některých člověk srovnávat nemůže :)

3. Tenhle typ článků mám taky moc ráda, tak jsem ráda, že je zařazuješ. Myslím, že k Narnii se už asi vyjadřovat nemusím, mě bohužel opravdu nenadchla, zejména Čarodějova synovce považuju fakt za příšerného a vím, že ještě jeden díl mi připadal výjimečně hrozný, ale teď si nemůžu vzpomenout který, sakra, že jsem si dojmy z jednotlivých dílů někam nezapsala. Každopádně je to ten, kde se Eustác dostává do nějaké "potyčky" či čeho s drakem, tak mi pak třeba můžeš zpětně napsat :)
    I tak je ale docela paradoxem, že si myslím, že se k Narnii ještě někdy v budoucnu vrátím, jako audio je to fakt těžký oddech, takže proč ne...nicméně ta bibličnost mě ale děsně vytáčí (zejména stvoření Narnie - neříkej mi, že ti to nepřijde jak okopírovaná Bible??) :D
    Měj se krásně

1. Ak by som sa k tomu mohla vyjadriť, tak tá biblickosť nie je náhoda. Lewis bol kresťanský mysliteľ a v tvorbe používa, medzi riadkami, práve kresťanské motívy. Najväčšmi ho v tvorbe ovplyvnil George MacDonald (naozaj skvelý spisovateľ, ktorý sa stal majstrom aj pre Tolkiena, Lewis Carroll a ďalším so zvučnými menami :)), ktorý taktiež vo svojich dielach ukrýva náboženské, kresťanské, motívy. Minulý rok som mala tú česť s jeho tvorbou Princezná a goblin a Princezná a Curdie a určite odporúčam, výborné čítanie, pre všetkých! Ale k Lewisovi - po obrátení vo svojich dielach používa práve kresťanské motívy, takže Narnia sa vlastne radí taktiež do tejto kategórie :) No je rovnako skvelá pre všetkých, malých, i veľkých, tých, čo v Boha neveria, ale aj tých, ktorý naopak áno...

2. Díky, Mony, já tomu rozumím, mně jen vadí to vykrádání, jestli mi rozumíš, mně vadí, ne,že se Lewis Biblí inspiroval, ale že ji okopíroval... Jen vyměnil Boha za lva... alespoň podle mého názoru :) Jinak si naopak myslím, že jistá dávka biblických motivů do fantasy knih patří - třeba v Pánovi prstenů samozřejmě taky nějaké jsou, ale nejde o kopírování... :)

3. Narniu nemám prečítanú, tak neviem presne ako to tam je opísané, no čítala som článok o tom, čo vlastne chcel autor Narniou ukázať a čo v nej skryl a prečo...tak preto som napísala ten komentár vyššie :D Musím sa k tomu aj ja niekedy dostať a spraviť si vlastný názor, no už chápem, čo si chcela povedať...inak ja som vôbec netušila, že je Narnia takto zameraná, to som zistila len nedávno vďaka MacDonaldovi keď som si zisťovala ako vlastne tých autorov ovplyvnil :)

4. Dámy, díky za podnětnou diskusi, a Mony, na Tvoje tipy určitě kouknu! :) Já teda musím říct, že mně Narnie takhle napřímo okopírovaná nepřipadá, ale já to tam možná tolik nehledám. Jistě, ty motivy tam jsou, u Čarodějova synovce zvlášť, ale úplně vykradené mi to nepřijde :D Ale tak, to záleží na každém z nás, co v tom vidí, co v tom hledá, co z toho cítí. Respektuju, Hani, že Ti to nesedí, já Narnii ráda mám :)

4. Já přímo miluji pohádky asi tak jako Narnii taky miluji třeba popelku nebo Alenku v říši divů. narnii jsem bohužel ještě nečetla, ale jak na mě přichází ta atmosféra z tvé recenze potřebuji si pořídit taky něco takového. Jinak mám ráda tvoje takové kratší recenze...)))

1. To jsem ráda, že si díky článku chceš Narnii přečíst. A těší mě, že se Ti nová rubrika líbí, zatím všechny recenze, co tu mám, jsou pěkně dlouhé, tak tohle je takové oživení :)

5. Narnii jsem kdysi cetla a muzu rict, ze me to bavilo tak napul... A tak nejak mam radeji filmy, i kdyz to neni zadna vyhra...

1. Je to spíš taková oddechovka, já na tom mám asi nejraději tu atmosféru :))

6. To je zvláštní, já to měla s Narnií vždycky tak, že jsem nadšeně přečetla Čarodějova synovce a Lva, čarodějnici a skříň a potom jsem se u Koně a jeho chlapce zasekla a už dál nikdy nečetla. Nevím, čím to bylo. Ale mám teď doma Narnii v originále, tak bych si ji ráda přečetla úplně celou. :)

1. Taky mi ty poslední čtyři ještě zbývají, tak jsem zvědavá. Držím palce, ať se ke zbytku série také brzy propracuješ :)

7. Narnie je jedním z mých velkých knižních restů, ale mám v ji na seznamu, co musím zkusit, jenže tam je takových knih, že se z nich dostane na děsně málo... ALE, Narnie je opravdu velkým restem a k ní se dostanu. Slibuju! :-D

1. Takový seznam mám také, dobře to znám :) Tak ať se na Narnii dostane, a brzo! A budu se pak moc těšit na dojmy :)