RC RECENZE | S každou padající hvězdou (Sungdžu Lee a Susan McClelland)

V rámci spolupráce s nakladatelstvím Jota jsem nedávno měla příležitost recenzovat biografickou knihu S každou padající hvězdou, která je svědectvím o fungování režimu v Severní Koreji. Povím vám, čekala jsem silné čtení, ale dostalo mě to ještě více, než jsem si myslela. Místy je skutečně těžké uvěřit, že to, co Sungdžu v knize popisuje, není dávná válečná minulost, ale relativně nedávná (nebo dost možná stále současná?) realita celého jednoho národa.

Chtěla bych moc poděkovat Lucce z Joty, která mi knížku poslala 💗

Kniha S každou padající hvězdou je autobiografickým příběhem severokorejského chlapce, který v jedenácti letech přišel o všechno, o své rodiče i domov. Opuštěný a vystrašený se ocitl na ulici, stal se členem gangu, naučil se krást, utíkat, prát se... Ale nikdy se nevzdal naděje.
Podobně jako většina knih dotýkajících se druhé světové války patří, podle mého názoru, také novinka S každou padající hvězdou mezi literaturu, která by měla být doporučována mladým lidem na střední škole místo klasiky, která jim v náctiletém věku nic neřekne. Silné lidské osudy jsou tím, co má šanci lidi - mladé či staré - motivovat, inspirovat, co jim pomáhá uvědomit si, že skutečně mají být zač vděční. Jak jsem psala po dočtení knihy na Goodreads - sice se trochu neskromně považuju za člověka, který si uvědomuje, co všechno má a je za to vděčný, ale i tak jsem druhý den ráno koukala na tu svoji snídani s ještě větší pokorou.
Sungdžu Lee vypráví svůj nelehký a zdrcující životní příběh s ohromující věcností, nesklouzává ke zbytečnému patosu, zkrátka konstatuje, jak to bylo a proč. Příběh díky tomu neztrácí na údernosti a na své síle, která je místy opravdu odzbrojující a čtenář má často co rozdýchávat. Tato kniha se nesnaží šokovat, a přesto tak činí. Autor vás vtáhne do popisu svého osudu a dokonale na vás přenese veškeré své dětské strachy a obavy z hrůz, kterým byl vystaven. V knize se našla spousta situací, které bych měla problém řešit ve svých skoro třiceti letech, malý Sungdžu si s nimi musel poradit už v jedenácti.
Všechny své syrové zkušenosti předává čtivou formou, která čtenáře nenudí, ba naopak, nutí jej otáčet jednu stránku za druhou a zjišťovat, jaký byl další chlapcův osud, a knihu tak přečtete velmi rychle. Sám Sungdžu v závěru srdečně děkuje své spoluautorce Susan McClelland za pomoc, kterou mu při sepisování jeho životního příběhu poskytla a za formu, kterou knize dala. Já s autorem souhlasím, na této biografii je vidět vynikající práce, která vyprávění pomohla být konzistentní a literárně kvalitní záležitostí (nemohu si nevzpomenout na biografii Lauren Graham, kde podobné "usměrnění" naprosto chybělo a výsledek byl v mých očích žalostný).
Na biografie, které vyprávějí o podobně těžkých životních zkušenostech, se recenze vždy píší strašně složitě, a já bojuji i nyní. Přijde mi, že mohu jen konstatovat, že kniha S každou padající hvězdou je titulem, který by si měl přečíst každý bez výjimky. Jedná se o čtenářský zážitek, který změní váš pohled na dnešní svět, přiměje vás k zamyšlení, přidá do vašeho počínání trochu více pokory a vděčnosti, zdrtí vás i vás rozpláče, ale nakonec za sebou zanechá obrovské poselství.. a sice, že se nikdy nesmíme vzdávat naděje.

Knihu S každou padající hvězdou můžete koupit zde.

 
Název knihy (originál): Every Falling Star: The True Story of How I Survived and Escaped North Korea
Název knihy (česky): S každou padající hvězdou
Autor: Sundgžu Lee, Susan McClelland
Rok vydání (originál): 2016
Rok vydání (česky): 2018
Nakladatelství: Jota
Počet stran: 272

2 komentáře :

  1. No fíha! Něco takového bych si tedy taky potřebovala přečíst. Silného čtení není nikdy dost, ale hlavně o Severní Korei bych se toho ráda dozvěděla víc. Jednou jsem byla na jedné přednášce, kterou vedla studentka, která se tam dostala na půl roku na stáž a teda, je to nepopsatelné.

    Moc pěkná recenze, věřím, že bylo těžké ji napsat. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuju Vlasti, a určitě tohle čtení doporučuju. Já o tom nevěděla skoro nic, jen co člověk pochytí ve zprávách, a tohle mě hodně dostalo...

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates