RC RECENZE | Dítě svobody (Jax Miller)

Dítě svobody pro mě dost možná zůstane největším překvapením letošního roku. Ke knize jsem přišla trochu jako slepá k houslím a vůbec jsem netušila, co mohu očekávat. Ke čtení jsem proto přistoupila s jedním z nejčistších štítů poslední doby, protože jsem o této novince nevěděla vlastně nic. A zůstala jsem koukat, jak příjemné čtení to bylo.

Velké poděkování patří Knihám Dobrovský za to, že jsem od nich výtisk knihy Dítě svobody dostala k recenzi 💗

Svoboda Oliverová má spoustu tajemství. Žije v malém městě v Oregonu hlavně sama pro sebe. Pár jejích přátel a sousedů ví, že pracuje v místním motorkářském baru; vědí, že je každý týden zadržena pro pití alkoholu na veřejnosti; vědí, že je drzá, zábavná a nebojácná. Co nevědí, je, že Svoboda Oliverová je falešné jméno. Nevědí, že před dvaceti lety byla zatčena, když zabila svého manžela, policistu. Nevědí, že dala své dvě děti k adopci. Nevědí, že je nyní v programu na ochranu svědků a každý den lituje, že tehdy udělala dohodu s FBI, kvůli níž přišla o děti. Jednoho dne se dozví, že její dcera zmizela, možná byla unesena. Odhodlaná zjistit, co se stalo, Svoboda sedá na motorku a míří do Kentucky za dcerou. Dává v sázku svůj život a odkrývá léta střeženou identitu. A nebezpeční není málo: pomstychtivá rodina jejího bývalého manžela; bývalá spoluvězeňkyně i rodina, která adoptovala její dcery.
Dítě svobody je ze všeho nejvíc pořádně akční thriller plný drsných scén a velmi zajímavých vztahových propletenců. Autorka v něm důmyslně pracuje s událostmi minulými a současnými a vytváří tak působivý a komplexní mozaikový obraz, v němž do sebe ve finále všechno dokonale zapadne. Vyprávění však zůstává zamotané přiměřeně a čtenář se ve vývoji událostí snadno zorientuje.
Ústřední postava Svobody Oliverové je pořádná drsňačka, a je jedna z těch, které člověku trochu lezou na nervy. Na druhou stranu je ale napsaná tak, že si vás zvláštním způsobem získá, probudí ve vás soucit a sympatie a vy jejímu divokému tažení z celého srdce fandíte. Já si ji oblíbila i přes tu neskutečnou spoustu klišé, kterými je tato postava obalená – ať už to vezmeme přes její alkoholismus, nevymáchanou pusu, nebo naprosto iracionální zbrklost.
A drobná odbočka k překladu - možná bych ocenila, kdyby Svobodino jméno zůstalo ponechané v originálním zněním, přeložené do češtiny přece jen působí trochu zvláštně... Na druhou stranu rozumím dvojakému významu samotného názvu knihy, takže chápu, co překladatele k tomuto kroku vedlo.
Na celém příběhu jsem jako čtenář ocenila především svižný, ale nikoliv zběsilý spád vyprávění, poctivou stavbu děje a vynikající budování atmosféry napětí a strachu. Samotné finále knihy bylo vysloveně grandiózní, nicméně tomuto příběhu prostě slušelo. Oceňuju taky určitou snahu o realistický závěr celé věci, která z podstaty je trochu přitažená za vlasy, a líbí se mi, že autorka odolala čistě patetickému hollywoodskému happyendu.
Zajímavá je i autorčina práce se zakomponováním nejrůznějších motivů a témat do příběhu. Máme tu problematiku sekt, motiv zločineckých rodinných klanů, otázku viny a taky sebeobětování, které mělo vést ke šťastnému konci, ale nakonec se zcela vymklo z ruky. 
Mě osobně nejvíce bavil motiv věnující se sektě, který byl zpracovaný prostě skvěle – velice temně, úzkostně, až tak nějak zlostně… Bavily mě také pasáže věnované rodině zločinců pronásledujících Svobodu, tyto části textu snad byly až trochu nadneseny a měly v sobě takový tragikomický podtón, nicméně do příběhu zapadaly skvěle a rozhodně jej obohacovaly.
Dítě svobody je ideální kousek pro milovníky akčních a drsnějších knih, a také fanoušci tématiky sekt si rozhodně přijdou na své! Pro mě osobně kniha představovala velmi milé překvapení, a její čtení jsem si užila od začátku až do konce.

Knihu Dítě svobody koupíte v Knihách Dobrovský.

Název knihy (originál): Freedom's Child
Název knihy (česky): Dítě svobody
Autor: Jax Miller
Rok vydání (originál): 2015
Rok vydání (česky): 2018
Nakladatelství: Omega
Počet stran: 370
Zdroj anotace: www.knihydobrovsky.cz

1 komentář :

  1. Taky o téhle novince nic nevím, tvá recenze je první, kterou vidím. :D :)
    Pro mě je největším knižním překvapením letoška asi Saturnin se vrací, bylo to až překvapivě pěkné. :)

    OdpovědětVymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates