RC RECENZE | Stíny nad zálivem (Lucy Clarke)

Pokud se chystáte na dovolenou a hledáte výborný thriller, který je nejen nesmírně napínavý, ale také velmi uvěřitelný a propracovaný, měla by vás zajímat novinka od nakladatelství Cosmopolis - další kniha od oblíbené autorky Lucy Clarke, Stíny nad zálivem. Já jsem se s autorkou prostřednictvím této knížky setkala poprvé, ale ihned jsem pochopila, proč je pro mnohé tak spolehlivou zárukou kvality. Její další knihy Modrá a Poslední nádech, které u nás také vydalo nakladatelství Cosmopolis, už se proto zabydlely na mém seznamu přání (a Poslední nádech i v objednávce).

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Cosmopolis a jejich Báře! 💖

Před sedmi lety unese dva desetileté chlapce proud příliš daleko od břehu. A na pevninu se vrátí jen jeden… Sářin syn Jacob sice před sedmi lety přežil, ale na své narozeniny, v den neblahého výročí, zmizí beze stopy. Postupně se začínají vynořovat nová i stará tajemství a komunitu na poloostrově Sandbank plíživě ochromuje napětí a nezodpovězené otázky. Sára je stále více a více zoufalá a přestává věřit všem, které zná a kterým dosud důvěřovala – a dobře dělá…  Co se vlastně před sedmi lety událo? Jak to, že v komunitě, kde se pořád někdo dívá, zrovna tehdy nikdo nic neviděl? Kdo všechno a proč má důvod tajit, co se doopravdy stalo?
Stíny nad zálivem jsou pro mě dalším letošním thrillerem, který má v sobě to, co tak často ráda zmiňuji a co je pro mě jedním z kritérií dobré knihy – žánrový přesah. Tato novinka není jen napínavým čtením, je důmyslně propracovanou sondou do každodenního života malé komunity přátel a známých, která je narušena dávnou tragédií. Celé vyprávění je především velmi obyčejné, nenápadné a realistické.
Příběh o nešťastné události, která nenávratně zasáhla rodiny obou chlapců, je vzhledem k silnému tématu překvapivě komorní, zároveň však v sobě skrývá úžasně důmyslný propletenec vztahů a nepostrádá ani propracovanou a velmi logickou výstavbu všech okamžiků, které vedou k dramatu, jehož jsou čtenáři svědky.
Autorka vývoj událostí v minulosti i současnosti dávkuje precizním způsobem, budování atmosféry je postupné, odhalování pravdy pozvolné, přesto se Lucy Clarke daří držet po celou dobu čtenářovu pozornost a bez jakéhokoli naléhání jej nutí číst stále dál a dál. Nenucenost jejího vyprávění je vysloveně návyková a pro mě je jedním z prvků, které mě na knize uchvátily asi nejvíce. Z thrillerů jsem totiž zvyklá na určitou naléhavost, která mi sice nevadí, ale potkat dílo bez tohoto aspektu je nesmírně osvěžující.
K nesmírně čtivosti textu napomáhají také krátké a úderné kapitoly, jejichž závěry téměř bez výjimky nutí k přečtení další kapitoly... a pak ještě jedné a pak ještě další.
Zároveň Lucy Clarke v textu rozehrává spoustu závažných témat - ať už jde o otázku viny, provinilosti, motiv výčitek, či o komplexnější téma rodičovství a s tím souvisejících složitých životních rozhodnutí, které neovlivní jen váš život... Je to zkrátka a jednoduše jeden z thrillerů, které se nenechávají zavřít ve své škatulce a které dostávají přízvisku "psycho", jelikož psychologie postav je asi nejnosnější stránkou celé knihy.
Ano, je tomu tak - na vysokou úroveň knihu vyzdvihnou také postavy, které jsou mnohovrstevnaté a jejich, již zmíněné, psychologické vykreslení je skutečně bravurní. Sympatie čtenáře se mezi dvěma hlavními ženskými hrdinkami, jejichž úhel pohledu se ve vyprávění střídá, plynule přelévají, pochopení dokážete najít pro každou z nich, oběma rozumíte a uznáváte jejich volby a rozhodnutí, přestože jsou mnohdy komplikované a ne vždy správné.
Teď pozor, následující odstavec trochu zavání spoilerem, proto ho raději zabělím a označte si jej na vlastní nebezpečí: (Asi největší třešničkou na dortu pro mě bylo to, že si autorka nehraje na žádné nereálné happyendy, ba naopak, dopřává postavám možnost nepřekonat děsivé dědictví minulosti, nechává je vzdát nenapravitelně poškozené vztahy a pokusit se začít znovu a jinak.)
Od knihy jsem nečekala žádné zklamání, naopak, ale přesto se jí podařilo má nemalá očekávání překonat. Pokud autorku ještě neznáte, určitě to napravte, nebudete litovat. Stíny nad zálivem doporučuji nejen milovníkům thrillerů, ale také čtenářům, kteří mají rádi knihy, v nichž velkou roli hraje psychologie postav a nesnadné otázky zásadních životních voleb a rozhodnutí.

Knihu Stíny nad zálivem můžete koupit u nakladatelství Cosmopolis.

Název knihy (originál): Last Seen
Název knihy (česky): Stíny nad zálivem