RC RECENZE | V dobrém i zlém (Michelle Sacks)

Možná mám štěstí na výběr knih, ale zdá se mi, že se v poslední době v žánru thrilleru blýská na zářné časy. Nechápejte mě špatně, já thrillery miluju odjakživa a vždycky jsem zbožňovala i tu jejich poněkud konzumní tvář, kdy hltáte jeden napínavý příběh za druhým a ani vám tolik nevadí, že není vždy superoriginální. Ale za poslední rok se mi dostávají do ruky thrillerové skvosty, které dalece překračují nároky na tento žánr kladené. Objevují se ožehavá společenská témata, psychologie postav jde do větší hloubky... thrillery už prostě nejsou jen procedurální studií zločinu, ale spíše analýzou společnosti a lidí samých. A novinka V dobrém i zlém je zatím asi jedním z nejhloubavějších a nejnosnějších napínavých příběhů, jaké jsem četla.
Slyšeli jste už o V dobrém i zlém? Láká vás tento psychothriller? Nebo podobné čtení nevyhledáváte? Budu ráda, když se o názor podělíte dole v komentářích 😊

Za poskytnutí knihy V dobrém i zlém k recenzi moc děkuji Marii z nakladatelství Cosmopolis 💖

Napínavý psychothriller plný nečekaných zvratů, který provokativně odhaluje temnou stranu manželství, mateřství a přátelství. Bezmezně milující manželka, oddaný manžel, opečovávané dítě. Američané Merry, Sam a Conor jsou perfektní rodina, žijící na perfektním místě. Merry si domácký život nemůže vynachválit – pečení, práce na zahradě, péče o malého syna. Sam začíná po odchodu z univerzity s novou kariérou filmaře. Občas se přistihnou, že sami nevěří tomu, jak šťastní jsou. Tady na švédském venkově, kde začínají žít svůj nový perfektní život. Když je v jejich švédském ráji navštíví Merryina kamarádka Frank, stane se okamžitě součástí rodiny. Sblíží se s malým Conorem. A se Samem. Frank a Merry jsou skoro jako sestry, proto Frank okamžitě odhalí věci, které ostatním unikají. Faleš a zradu, kterým se dá při pohledu na tuhle pohádkovou rodinku těžko věřit. Ale jenom Frank ví, co se tady skutečně odehrává... Kdo je manipulátor a kdo oběť?
Tohle byla opravdu síla. Kniha V dobrém i zlém prozkoumává ta nejtemnější témata týkající se lidských vztahů, přátelství, mateřství, manželství... Témata, o kterých se lidem nechce mluvit, a snad ani přemýšlet.
Samotný příběh je jako celek velmi uvěřitelný, skutečně by mohl být ze života. Autorce se podařilo vyvarovat kudrlinek, které by ho posouvaly do nereálné roviny. Snad jen samotný závěr se dá považovat za maličko překombinovaný, ale nikoliv ve smyslu rozuzlení, ale spíše ve smyslu chování postav. Na druhou stranu, jednotlivé charaktery v tomto vyprávění jsou tak příšerně komplikované, že se asi i tomuto zakončení dá vcelku bez problému věřit.
Psychologie postav, ta je v této knize jednoduše dechberoucí. Autorka se nebojí nahlédnout do těch nejtemnějších zákoutí lidské mysli a otevírat otázky mateřské (ne)lásky, ochoty podvádět, lhát a klamat, a dokonce i schopnosti zabíjet. Vybranými tématy jde kniha skutečně až na dřeň lidské povahy a odhaluje ty nejhlubší a nejsložitější pohnutky, které v našem životě ovlivňují a řídí jednotlivá rozhodnutí. Ano, komplikované je vskutku to správné slovo... Na události v knize budete potřebovat své nejrůznější čtenářské osobnosti, nejrozmanitější čtenářské schopnosti, pestrou škálu emocí, díky kterým každé postavě porozumíte. Musíte se připravit, že čtení vás vyždímá, zdrtí, že budete potřebovat číst pořád dál, ale zároveň budete chtít knihu odložit a všechno to rozdýchat. Jenže dočtením textu to nekončí. Až knihu zavřete, budete o ní přemýšlet, budete si o ní chtít povídat, v hlavě vám bude vrtat neuvěřitelná spousta detailů.
Jo, je to vážně zážitek.
Blíže se vyjadřovat k jednotlivým postavám je mírně ošidné, protože se musím vyvarovat spoilerů, a to není jednoduché. Všem je ale asi jasné, jak zásadní roli hraje v tomto vyprávění manipulace. Postavy manipulují sebou navzájem, ale také autorka obratně manipuluje čtenářem a postrkuje ho do role a do pozice, ve které ho chce mít ona sama. Vše je důmyslné, inteligentní, nepřehnané. Udržet takto komplexní a propletený příběh v podobně rozumné a oduševnělé rovině je podle mě naprosto mistrovský kousek.
Co mě na samotném textu nepatrně rušilo, to byla absence přímé řeči. Ona tam jako taková je, ale je díky chybějícím uvozovkám poněkud schovaná, což vede k tomu, že si čtenář někdy větu jednoduše musí přečíst dvakrát, aby si ujasnil, jaké je její sdělení. Na druhou stranu, tato skutečnost vychází ze samotného originálu (který jsem si poněkud neprozřetelně opatřila, načež jsem dostala možnost užít si knihu v češtině), takže její přenesení do češtiny naprosto chápu. Není to nic, co by vás ze čtení vyloženě vytrhovalo, jde spíše o takovou specifický způsob, jak z textu samotného vytáhnout tu sugestivní úzkost a nejistotu, která čtenáře během čtení svírá a která je v některých momentech vysloveně nepříjemná (myšleno v pochvalném slova smyslu, má to být pořádně nepříjemné).
V dobrém i zlém je jednoduše úžasně kvalitní kniha, která je ve své podstatě strašně krásná a je ojedinělým čtenářským zážitkem. Na druhou stranu o něčem podobném jen těžko můžete prohlásit, že je to pěkné a milé čtení.
Jenže přesně takové knihy já ráda. A věřím, že i vy. Pokud si chcete popřemýšlet, pokud máte energii na trochu čtenářské úzkosti a pokud hledáte thrillery, které se neženou za senzací, ale pozvedají tento žánr k piedestalu jazykově vyspělých a myšlenkově bohatých titulů... V dobrém i zlém v knihkupectví nenechte.

Knihu V dobrém i zlém můžete samozřejmě koupit přímo u nakladatelství Cosmopolis!

Název knihy (originál): You Were Made For This
Název knihy (česky): V dobrém i zlém