RC RECENZE | Neobvyklý typ (Tom Hanks)

Na připravovanou novinku od nakladatelství Domino, prvotinu amerického herce Toma Hankse nesoucí snad až trochu tajemný název Neobvyklý typ, jsem ve dnech předcházejících jejímu vydání slýchala ty nejrozmanitější reakce. Mnozí se těšili, spousta již předem pochybovala o kvalitě díla. Já sama jsem svá očekávání dokázala shrnout jen velmi těžko, navíc jsem je nezakládala na žádných zahraničních recenzích či dojmech ostatních čtenářů. Jen jsem tak nějak vnitřně tušila. A doufala. Doufala jsem v malé příběhy. Malé, ale nesmírně silné, zásadní, hluboce lidské.
Jak jen jsem ráda, že jsem se nezmýlila.
Veliký dík patří nakladatelství Domino za všechnu jejich práci a cit pro to, co tahle knížka potřebovala. A samozřejmě za poskytnutí knížky k recenzi!
Povídky a píšící herec / zpěvák / malíř / dosaďte si, koho chcete. Dvě věci, které jsou v mých očích pořádně ošemetné. Zatímco s povídkami je to u mě jako na houpačce a střídají se u mě období, kdy hltám jeden soubor za druhým, a časy, kdy o povídku nemusím zakopnout, s tím vícenásobným talentem to mám celkem stabilní. Myslím si, že jen málokdo umí víc tvůrčích činností zvládnout tak, aby byly všechny kvalitní. Tom Hanks je jeden z těch, kdo to dovedou.
Co mě na knize mile překvapilo a co mě paradoxně oslovilo jako čtenáře snad ze všeho nejvíce? Že je Neobvyklý typ viditelným debutem. Hanksovo psaní se podle mě nevyznačuje zrovna lehkou rukou, text mi místy přišel skutečně vydřený, vypilovaný, vysloveně odpracovaný. A to mě bavilo. Líbilo se mi, že jsem za řádky viděla snahu a spoustu času, ráda jsem si představovala, jak Hanks sedí u psacího stroje a usilovně přemýšlí nad dalším slovem ve své rozpracované povídce.
Mezi jednotlivými povídkami jsem vnímala citelné rozdíly, ostatně, jejich odlišnost zdůrazňují i různá grafická provedení. Zde bych ráda smekla před Dominem, protože nejen po jazykové, ale i po té rádoby povrchnější, vizuální stránce, je kniha prostě skvostná. Začíná to mimořádně vyvedeným přebalem z dílny Tomski & Polanski, pokračuje samotnými deskami knihy, které svým oldchoolovým designem odkazují k ikonickým starým knihám, a končí u grafického zpracování jednotlivých povídek, které vždy odráží charakter daného kousku.
Když se ohlédnu, asi nejcitelněji mě zasáhla první povídka knihy. Překvapila mě totiž její zbrklost, živelnost a bláznivost. Byla jako utržená ze řetězu, stejně jako její hlavní hrdinka, a svojí svérázností předznamenala osobitost všech dalších příběhů. Naopak nejslabším kouskem pro mě byla povídka, které já přezdívám "scénářová". V ní na mě Hanks nějak nedokázal přenést všechny ty pocity, přišla mi zvláštně vykonstruovaná a celá taková kostrbatá. Obtížně se mi četla, snadno jsem ztrácela nit, a jako celek mě jednoduše nebavila.
Povídky jako útvar, pokud jsou dobré, snadno svádějí k "chtění víc". Určitě to sami znáte a víte o čem mluvím. Ten pocit, když povídka skončí a vy si říkáte "ne, ještě ne, ještě chvilku". U Hankse mě jako u debutujícího autora překvapil cit pro nesmírně adekvátní rozsah textu. Každá povídka mi přišla dlouhá tak akorát, dostatečně rozvitá, výborně uvedená, dotažená do konce. Neobvyklý typ je nesmírně vydařená prvotina, vypiplaná od prvního do posledního písmenka, vyzrálá a... a prostě podařená, strašně moc podařená.
Silnou i slabou stránkou téhle novinky je překlad všemi zbožňovaného Vladimíra Medka, který je skvělý a knize dělá vynikající službu, místy je však tak důmyslně promyšlený a snaží se tak ctít předlohu a originální text, až vyznívá překombinovaně a snad i krkolomně. Takové obraty byste ale v celé knize spočítali na prstech jedné ruky, zbylých 98 % je jednoduše vynikajících.
Knize dávám pět hvězdiček. Za to, že Hanks zůstal pokorným začínajícím autorem, a že nenechal svou hereckou auru převzít otěže. Za to, že je text každé povídky vydřený, poctivý a že je z každého slova cítit promyšlenost. Za to, že autor knihy sloužil svým příběhům, a nevyužíval je.
Neobvyklý typ podle mého názoru není žádná jednohubka. Je to mnohachodové menu, které si budete chtít vychutnat pomalu, v klidu a na které budete potřebovat nějaký ten čas. Nespěchejte s ním, odvděčí se vám.

Název knihy (originál): Uncommon Type
Název knihy (česky): Neobvyklý typ
Autor: Toma Hanks