RC RECENZE | Manželský pakt (Michelle Richmond)

Co všechno byste podstoupili, abyste zajistili, že vaše manželství bude navěky šťastné...?

Za poskytnutí recenzního výtisku této báječné novinky mnohokrát děkuji nakladatelství Domino.

Alice a Jake mají vše. Úspěšné kariéry, krásný dům, lásku čerstvě stvrzenou sňatkem. A mezi hromadou svatebních darů i pozvánku do exkluzivní společnosti, která zajistí, že jejich manželství bude šťastné a bude trvat věčně... Opulentní párty, významní hosté, a zpočátku drobné a smysluplné úkoly vlákají mladé novomanžele do pasti. Zjištění, že není vše takové, jak by se mohlo zdát, přichází pozdě. Protože z Paktu neodchází nikdo. Alespoň ne živý.
Už v prvních dojmech sepisovaných na Goodreads jsem se zmínila o tom, že Domino je pro mě prostě zárukou kvality. Vnímám ho jako jedno z mála českých nakladatelství, které je v současné době schopno vydávat thrillery, které nejsou šablonovité a neuchylují se k hromadě žánrových klišé. Manželský pakt je jedním z nich.
Od knihy jsem měla vysoká očekávání a také určitou představu, co by se tedy mohlo dít. Má očekávání ale byla překonána a já byla především překvapena tím, jak se situace vyvíjela. Podobně vystavěný příběh jsem upřímně neočekávala, oslovil mě však o to více. Kniha má něco málo přes 500 stran, ale čtenář jí letí a ani si neuvědomuje, jak strašně rychle stránky ubývají. Pouze dychtí dozvědět se, jak moc Pakt hlavní postavy proměnil, jak šílené bude další rozhodnutí, jaká je šance, že se vše vrátí do normálu...
Od příběhu můžete čekat mnohé věci, které by teoreticky měly mít všechny kvalitní thrillery. Zde jsou však jednotlivé aspekty povzneseny na ještě vyšší úroveň. Manželský pakt je čtení šílené, místy bizarní, často zvrácené a úchylné. Jsou okamžiky, ve kterých si budete říkat: "Jak tohle sakra někdo vůbec vymyslí?" Příběh je nervydrásající, strhující, plný napětí a nečekaných zvratů. Pakt si pohrává nejen s Alicí a Jakem, ale také se čtenáři - nikdy si nemůžete být jisti, zda postavy, o kterých se domníváte, že jste je již poznali, nezmění svá rozhodnutí. Pakt hlavní hrdiny proměňuje, a s nimi jejich motivace, hodnoty, chování, rozhodnutí. Překvapují sami sebe a překvapují tak i čtenáře.
Právě proměny postav podléhajících vlivu Paktu pro mě byly asi nejpůsobivější stránkou knihy. Psychologie postav je skutečně mistrně propracovaná a vystavěná na velmi kvalitní znalosti fungování tajných spolků a sekt a také na důsledném pozorování lidské povahy. Vývoj Alice pro mě byl asi nejvíc zarážející a byl spojen s mnoha šoky, musím však s radostí konstatovat, že přes všechny zvraty a změny postojů a názorů bylo chování postav logické a dávalo smysl. Oceňuji také odvahu autorky vyprávět celý příběh výhradně z pohledu Jakea. Je to něco, co posouvá čtenářovy nejistoty a pochybnosti ještě dále a činí z vyprávění ještě naléhavější a složitější záležitost, která nutí k vyhodnocování jednotlivých okamžiků a událostí stále dokola, z nejrůznějších úhlů pohledu.
Ke knize mám jedinou, malinkatou, drobounkou výtku. Konec mě překvapil, a nemohu jednoznačně říci, že v dobrém. Úplně mi toto rozuzlení nesedlo (spoiler: Přišlo mi totiž, že finále vysloveně posloužilo potřebě happyendu a jakéhosi "poslání".), na druhou stranu je pravdou, že se k němu v myšlenkách často vracím a analyzuji ho. Vždycky je dobře, když vás kniha donutí přemýšlet a přehodnocovat. Thrillerům se to ale ne vždy daří. V tomto směru má Manželský pakt doopravdy určitý žánrový přesah a ptá se na zajímavé otázky: Jak moc pro nás znamená manželství? Co všechno uděláme pro to, abychom jej udrželi šťastné? Kým se stáváme, když chceme být těmi, které z nás touží mít naši blízcí a milovaní? Jak moc se proměňujeme v reakci na naše okolí? Které naše motivace jsou opravdu naše?
Závěrem mi dovolte ještě vyzdvihnout naprosto úžasný překlad Květy Palowské, který knize rozhodně prokázal ohromnou službu a učinil ji skvostem i v české verzi. Více takovýchto počinů, prosím.
Jak už tomu v případě Domina bývá, tuto novinku mohu jen chválit. Kniha je originální, velmi čtivá, s působivým námětem, velice kvalitním zpracováním a bez jakýchkoli hluchých míst. Vřele doporučuji jak skalním fanouškům thrillerů, tak těm z vás, kdo se do tohoto žánru nepouští úplně často.

Knihu můžete koupit zde.

 
Název knihy (originál): The Marriage Pact
Název knihy (česky): Manželský pakt
Autor: Michelle Richmond
Rok vydání (originál): 2017
Rok vydání (česky): 2017
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 504

14 komentářů :

  1. Uff, ta recenze je teda jízda. Úžasné. Stejně jako Manželský pakt. Ta kniha je skvělá, dostala mě úplně přesně takhle a měla jsem jí plnou hlavu. S koncem jsem spokojená (spoiler) nepřijde mi prvoplánový, není očekavatelný, není dobrý ani špatný, je velmi otevřený...ale taky je v něm pro mě spousta naděje nebo co :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dani, moc díky za pochvalu. Jsem hrozně ráda, že sis knihu taky tak užila a musím říct, že jak utíká čas, tím více mi v mých myšlenkách ten konec sedí. Což dokazuje, že je Pakt opravdu vynikající kniha s přesahem :))

      Vymazat
  2. Super recenze, tahle kniha mě zaujala ještě někdy před vydáním, když ji Domino prezentovala a mám v plánu ji přečíst. :-)
    A mimochodem máš super blog, strašně se mi líbí po vzhledové stránce, ale samozřejmě i obsahově :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji za pochvalu blogu a jsem ráda, že se na Pakt taky chystáš :) Věř mi, nebudeš litovat :) Doufám, že se mohu těšit na Tvé další návštěvy a milé komentáře :) Měj se hezky!

      Vymazat
  3. Moc pěkná recenze. :) Na knihu jsem se dívala, nakonec jsem ji jako nepříliš častý čtenář thrillerů odložila. Když ale vidím, že se podle tebe hodí i pro takové jako já, možná ještě názor přehodnotím. :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji. Třeba se k Paktu časem dostaneš, já ho moc doporučuji a věřím, že když knize dáš šanci, užiješ si ji! :)

      Vymazat
  4. Super recenze :). A co se konce týče - no já bych ho neviděla tak růžově, však víme, kde skončili, takže to mohlo dopadnout jakkoli. A to se mi na tom právě líbilo, protože si to můžu vyložit různě. Taky jsem toho měla plnou hlavu, vlastně pořád mám, vracím se k tomu v myšlenkách.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc děkuji! :) Jak jsem psala Daně výše - čím více času od dočtení uplynulo, tím víc mě konec baví. Často o něm přemýšlím a dochází mi nové a nové aspekty takovéhoto uzavření příběhu. Což jen dokazuje, jak moc skvělá kniha Pakt je :)

      Vymazat
  5. Recenze skvělá, musím ti je pořád chválit, protože píšeš skvěle, Kristý. Kniha mě láká, tak uvidím, třeba si ke mně najde cestu :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Strašně, strašně moc děkuju, Šári. Takové pochválení, to je pohlazení pro duši :) Jinak časem doporučuji, podle mě by Tě kniha bavila. Teď jsem ale zvědavá na Tvé dojmy z Hračkáře ;)

      Vymazat
  6. Knížka mě zaujala už při vydání, ta obálka je úžasná (a tvoje fotka snad ještě hezčí), knížku mám na seznamu k vánocům, ale mám tam asi 20 dalších, takže bude těžké rozhodování a sama jsem nakonec zvědavá, které mi budou naděleny :-) Jinak recenze moc hezká a hlavně mě na knihu nalákala ještě mnohem víc :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, Marcelko, já se tu úplně červenám... Moc Ti děkuji za tak krásnou pochvalu :) Doufám, že si k Tobě Pakt najde cestu, ideálně brzy, protože věřím, že by sis knihu moc užila a byla bych zvědavá na Tvé dojmy :) Měj se krásně!

      Vymazat

My Instagram

Made with by OddThemes | Distributed by Gooyaabi Templates